Destinasi Menarik
Taman Negara Similajau Bintulu, Sarawak
Wednesday, June 27, 2012 | 2:17 AM | 0 comments
Taman Negara Similajau yang terletak hanya 45 minit dari Bandar Bintulu adalah sebuah tempat penghujung minggu yang menarik bagi mereka yang tinggal di tengah negeri Sarawak. Taman negara ini mempunyai pantai terindah di Malaysia dengan hamparan pantai berbatu dan berpasir dengan warna putih dan keemasan menghadap Laut China Selatan.
                               big_sarawak_similajau
Taman yang dipublikasikan pada tahun 1978 ini merangkum luas 7,064 hektar hutan perawan pinggir pantai yang bermula dari Sungai Likau di Selatan hingga ke Sungai Similajau di Utara. Kawasan sepanjang 30 km ini penuh dengan berbagai tumbuhan dan hewan dan menawarkan pelancong pengalaman indah berjalan di sepanjang pantai yang indah dan tenteram.
Kehidupan darat di taman ini termasuk 24 spesis haiwan mamalia yang telah didaftarkan seperti hewan ungka dan berbagai jenis kera. Haiwan reptilia yang sering kelihatan disini ialah Buaya Air Asin
Taman ini juga telah mendaftarkan sebanyak 230 spesies burung termasuk burung kenyalang dan burung yang sering hijrah seperti Bangau Storm. Jika beruntung, anda juga dapat melihat ikan Lumba-lumba bermain ombak di laut. Kadangkala, Penyu juga naik ke darat untuk bertelur disini.
Tempat ini amat menarik untuk dijadikan sebagai tempat berhujung minggu bersama keluarga atau rakan-rakan anda.

Older Post | Newer Post
Navigations

Tentang Kami
Entri

Selamat Datang ke Sarawak
Sarawak Bumi Kenyalang :)

Holaaaaa
Hello semua. Ini adalah blog kami iaitu Ian Adib, Hazimah, Hamizah, Nadia, Fadhlin Syafiqah, Nur Nadia Najiah dan Nur Kharmila. Semoga kalian suka membaca blog kami ini :)

Bersembang di sini



Followers